Tuinbouwonderwijs voor vrouwen in Haiti

Stichting Wilde Ganzen Nederland

Gezien de algemene situatie van Haïti behoort het merendeel van de bevolking feitelijk in de agrosector te werken om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Een groot deel van de bevolking is gericht op agro, maar de productie is mager. Er wordt veel geïmporteerd vanuit andere landen, terwijl het eigenlijk in eigen land geproduceerd kan worden. In 2021 is er vertraging in de bouw van de proeftuin voor vrouwen ontstaan, door de omstandigheden in Haïti. Ondanks deze zeer moeilijke omstandigheden, de machteloosheid van de regering, vele kidnappings, diefstal, aardbeving en coronapandemie is de lokale partner doorgegaan met de projecten.
De bouw van de infrastructuur van de proeftuin is weer in volle gang en het doel van dit project is om het tuin-bouwonderwijsproject in Croix-des-Bouquets af te bouwen. Het is een prioriteit voor de directe omgeving van de proeftuin. Kwekers uit de omgeving krijgen toegang tot moderne teeltmethoden en kwaliteitszaden. Hierdoor kunnen zij een hogere opbrengst genereren op hun eigen grondstuk waardoor zij beter in staat zullen zijn om hun gezin te onderhouden.

Tuinbouwonderwijs voor vrouwen in Haiti