Trainingsruimte in Trung An (Hanoi, Vietnam)

Stichting Lien Doi Nederland

De te bouwen trainingsruimte vormt een uitbreiding van het weeshuis in Trung An, 120 km ten zuidoosten van Hanoi, in Vietnam.
Het betreft een ruimte van 200 m2 onderverdeeld in verschillende lokalen, ondermeer voor textielvervaardigen, wertuigbouw, huishoudkunde, koeltechniek en informatie technologie. In dit weeshuis verblijven ruim 50 weeskinderen van wie een aantal verstandelijk zijn gehandicapt. Vanuit het centrum worden ook arme kinderen uit de plaatsen in de omgeving begeleid. Door het beschikbaar komen van een trainingsruimte kunnen zowel de kinderen uit weeshuis als ook uit de directe omgeving een beroep leren wat essentieel is om later zichzelf en mogelijk hun gezin te kunnen onderhouden.

Voor de kinderen die de middelbare school hebben afgerond, zijn geen middelen beschikbaar om een beroepsopleiding te volgen en om hen vaardigheden aan te bieden die noodzakelijk zijn om te integreren in de maatschappij. De Vietnamese overheid voorziet hier niet in zodat het aankomt op maatschappelijke en private initiatieven. Het centrum wil voor deze jongeren een beroepsopleiding starten, zodat zij vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn om te integreren in de maatschappij. Deze jongeren, die wees of gehanmdicapt zijn, staan voor grote uitdagingen en het is voor hen van groot belang dat zij stabiliteit ervaren. Zo worden ook gezondheidsproblemen aangepakt en zal een beroepsopleiding hen meer zelfvertrouwen geven, zodat zij een positieve kijk op het leven krijgen, want voor jongeren zonder perspectief liggen veel negatieve invloeden op de loer.