Schoolbus in Guinee

Stichting Het Alfabet Guinee

Stichting Het Alfabet helpt kinderen in Guinee. Een van de projecten waaraan ondersteuning wordt geboden is “Le Dauphin”; de oprichting van een scholengemeenschap in Féréfou, een buitenwijk van Kindia (Guinee). Dit project is in 2004 opgezet door het echtpaar Marijke Folmer en Mamadou Sow.

De scholengemeenschap wint steeds meer aan populariteit vanwege de kwaliteit die geboden wordt. Dit geldt met name voor de kleuterschool, die wordt gesteund door de Belgische stichting KiK (Kids in Kindia) als gevolg waarvan een scholenband is ontstaan met de scholengemeenschap Ak’cent in Bever, België.

Een aantal jaar geleden is op verzoek van veel ouders een schoolbus ingezet om de schoolkinderen, die ver weg wonen, naar en van school te halen. Zonder de schoolbus zijn de kinderen afhankelijk van het plaatselijk taxivervoer (meestal een brommer), hetgeen niet ongevaarlijk is, of zijn de kinderen gedwongen een lange afstand naar school te lopen.

De ouders nemen nu een maandabonnement voor de schoolbus en betalen een bedrag dat lager is dan het tarief van het taxivervoer. Echter, de bus is inmiddels verouderd en vraagt veel onderhoud, terwijl er sprake is van een toename is van schoolkinderen die van de bus gebruik willen maken. Er zijn echter niet voldoende middelen om een andere schoolbus aan te schaffen. De Louisa Stichting helpt de Stichting Het Alfabet om een schoolbus (occasion) aan te kopen.