Renovatie van irrigatiesysteem en aanleg druppelirrigatie voor een betere oogst in Armenie

Stichting Wilde Ganzen Nederland

Een groot gedeelte van de inwoners van de dorpen Hovit en Bagratashen is boer en voor levensonderhoud volledig afhankelijk van de watervoorzieningen. Op dit moment zijn de pijpleidingen in Hovit voor een groot deel onbruikbaar geworden door een gebrek aan onderhoud en afwezigheid van pompen. De waterleidingen zijn hoognodig aan vervanging toe.
Door de renovatie van de waterleiding hebben straks de inwoners van Hovit zeven dagen per week toegang tot water voor het irrigeren van de landbouwgronden. Hierdoor kunnen zij meer oogsten, zodat dat er voldoende eten zal zijn om de strenge winters door te komen. Ook kunnen ze met de verhoogde productie een deel van de oogst kunnen verkopen. In Bagratashen heeft de lokale partner vorig jaar geholpen met het aanleggen van een irrigatiesysteem en nu willen ze het verfijnen met een druppelsysteem voor de bomen, zodat er uiteindelijk minder water wordt verbruikt en het direct op de plek komt waar het hoort. Dit spaart kosten en zorgt tevens voor een veel betere oogst en meer opbrengst van de fruitbomen.