Opvang & scholing kansarme kinderen van arbeiders in Nepalese baksteenindustrie

Kopila Nepa Nepal

In Nepal komen elk jaar tienduizenden families tijdens de wintermaanden (oktober t/m februari) naar Kathmandu om er te werken in de baksteenindustrie. Deze seizoensarbeiders zijn afkomstig uit de armste regio’s (zoals Bihar in India). Ze werken 6 dagen in de week voor een loon van maar € 3 per dag. De seizoensarbeiders krijgen hun loon vooruit betaald en moeten een quotum aan bakstenen zien te halen, omdat zij anders met een schuld blijven zitten. Feitelijk betreft het een moderne vorm van slavernij.

De Nepalese stichting Kopila Nepa, dat is opgezet door het echtpaar Shestra, zet zich al jaren in voor kansarme kinderen in Nepal. In 2001 werd geholpen om een klein schooltje te openen waar de kinderen van seizoensarbeiders overdag gratis naar school kunnen gaan en waar ze nieuwe kleding krijgen, een lunch en een veilige plek om onderwijs te volgen. Daarbij is de gedachte dat deze kinderen alleen door educatie een beter leven voor zichzelf kunnen bouwen. Na het succes van de eerste school volgde de opening van nog vier andere scholen.

Bij de baksteenfabrieken van Dodicote in de Kathmandu valei staat inmiddels een klein schooltje, die door de eigenaar van de plaatselijke baksteenfabriek ter beschikking is gesteld. Naast het bieden van onderdak en educatie aan kinderen van de seizoensarbeiders biedt het schooltje in de avonduren ook accommodatie aan vrouwen die aldaar naailes volgen. Dit stelt hen in staat om schoolkleding voor hun kinderen te vervaardigen en om hun kleine inkomen aan te vullen door het maken (en verkopen) van andere kleding.

De Louisa Stichting ondersteunt dit project door een financiële bijdrage ter beschikking te stellen, waarmee het schooltje kan worden opgestart. Onder andere is geld nodig voor lesmateriaal, schoolspullen, speelgoed, kookgerei, kleding, training van de leerkrachten en naaimachines.

Opvang & scholing kansarme kinderen van arbeiders in Nepalese baksteenindustrie