Dental Camp in Nyamata (Rwanda)

Stichting Oral Health Foundation Rwanda (OHFR) Rwanda

De Oral Health Foundation Rwanda (OHFR) organiseert dental camps in Rwanda. Tijdens een dental camp wordt de lokale bevolking uitgenodigd om gratis het gebit te laten controleren en wordt zo nodig en geheel gratis een gebitsbehandeling aangeboden. Bovendien zorgt OHFR ervoor dat kinderen voorlichting krijgen over mondverzorging (Dental Preventive Program) en dat kinderen ook eraan worden herinnerd om hun tanden te poetsen door op de radio in de lokale taal een liedje uit te zenden met de boodschap om tanden te poetsen. Tandheelkundige zorg wordt verleend door van een minimale interventietechniek gebruik te maken waarbij uitsluitend met handinstrumentarium wordt gewerkt en met plastisch vulmateriaal wordt gerestaureerd. Dit programma is speciaal ontwikkeld om tandheelkundige zorg beschikbaar te maken voor mensen in gebieden waar geen goede medische voorzieningen aanwezig zijn en/of geen elektriciteit. In februari 2018 heeft de OHFR in de plaats Remera/ Rukoma (district Kasmonyi) een dental camp georganiseerd. Het voornemen is om in samenwerking met de faculteit tandheelkunde van de Universiteit Rwanda een dental camp te organiseren in Nyamata (district Bugesera).