Aanvraag verlengde minibus voor leerlingenvervoer in Ghana

Stichting Lumen Mundi Ghana

De Lumen Mundi Foundation, werkt in het uiterste noorden van Ghana, een arm gebied. We hebben daar een school gebouwd voor kinderen met een fysieke en/of intellectuele beperking. Dat is een doelgroep waarover de algemene opvatting is dat ze beter niet geboren hadden kunnen worden; een straf van God zijn; en erger nog, meteen na de geboorte gedood worden. Op dit moment komen er 17 kinderen naar school. We geven ze niet allemaal les, omdat de handicap van een viertal kinderen zo zwaar is dat zij niet in staat zijn om te leren. Deze kinderen verzorgen wij en we geven ze aandacht. Op dit moment werken we aan een snoezelruimte voor deze zwakste leerlingen. De andere kinderen geven we les op hun eigen niveau, in rekenen, taal, schrijven creativiteit en gymnastiek.

Ons grootste doel is deze kinderen zo zelfredzaam mogelijk te maken, zodat ze in de toekomst hun familie zo goed mogelijk kunnen ondersteunen en zoveel mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen. Voor meer informatie verwijzen wij ook graag naar onze website: www.lumenmundi.nl

Voor de Lumen Mundi foundation is het verkrijgen van een bus belangrijk. Onze kinderen zijn kwetsbaar en worden nu vervoerd met een MotorKing. Dat is een motor met een laadbak eraan vast. Op de laadbak hebben we een frame laten maken en binnenin hebben we rondom bankjes gemaakt. Tegen de regen is er een huif gemaakt. De ruimte is eigenlijk te klein. Daarnaast mag een MotorKing eigenlijk niet gebruikt worden voor vervoer van mensen. Wat desondanks heel veel gebeurt in Ghana. In de MotorKing vervoeren we 15 kinderen. Twee kinderen zitten op schoot bij een begeleidster en een kind zit op schoot bij een oudere leerling. De kinderen en hun begeleiding zitten erg op elkaar. Voor twee leerlingen hebben we een soort van veiligheids-bandjes. Deze leerlingen zijn niet in staat zelfstandig te zitten. Verre van ideaal.

In een verlengde minibus, zouden we tussen de 17 en 20 leerlingen kunnen vervoeren. De kinderen hebben allemaal een eigen stoel, met een veiligheidsgordel. Voor de kinderen een stuk veiliger en voor de begeleiding een makkelijkere taak om de kinderen in de gaten te houden.
De MotorKing maakt een behoorlijk lange tocht: start in Kori waar de MotorKing gestald staat. Daar woont de chauffeur. Hij neemt de kleuters van Kori, mee richting het busstation in Sandema. Deze kinderen levert hij onderweg bij hun school af. Onderweg haalt hij twee van onze leerlingen op. De moeders zijn vanwege ziekte niet in staat de kinderen te komen brengen, een vader is overleden en een vader heeft het gezin verlaten.

Via het busstation van Sandema rijdt de MotorKing naar de wijk Bilinsa, waar 6 kinderen en de begeleidsters wonen, 3 kilometer vanaf het busstation. Dan rijdt de MotorKing weer terug om nog 5 kinderen op te pikken, die door de ouders gebracht zijn. Op weg naar Siniensi, 12 kilometer van Sandema, waar de school is, pikt hij de laatste 2 kinderen op. De 2 kinderen die uit Siniensi komen, gaan zelf naar de school, een wandeling van ongeveer 3 kilometer.De weg naar Siniensi is erg slecht. Het is een zandweg, op de meeste plaatsen afgedekt met gravel. Waar geen gravel ligt is het los zand. Hele stukken bestaan uit klei. Glibberig en gevaarlijk. Het heet een Highway te zijn, maar nu in het regenseizoen, moeten we 3 riviertjes oversteken die dwars over de weg zijn ontstaan. Door het slechte weer en de grote vrachtwagens wordt de weg steeds slechter. Een minibus is zwaarder en is veiliger in gebruik.

Aanvraag verlengde minibus voor leerlingenvervoer in Ghana